Skocz do zawartości


Damian555666777

Rejestracja: 27 lut 2011
OFFLINE Ostatnio: 11 02 2012 11:19
-----

Moje tematy

lepiej kupić 12 GB RAM czy dysk SSD - GRY !

27 02 2011 - 22:41

Mam dylemat. Otóż niedawno Intel zapewniał, że dyski SSD poprawiają płynność rozgrywki. Moje pytanie jest takie:

Czy mniejsze spadki FPS oraz większą płynność podczas gry zaobserwujemy mając grę zainstalowaną na dysku SSD i mając 4 GB RAM czy lepiej jednak będzie to chodzić na 12 GB RAM ale bez dysku SSD ale za to z wyłączonym SWAP-em ? Czy jak się ma 12 GB RAM to już gra nie doczytuje (podczas rozgrywki) z dysku ?

Odnoszę się do artykułu ,,IDF 2010: dyski SSD przyśpieszają gry". Zauważyłem, że użytkownicy mają różne poglądy na ten temat, a ja sam nie mogę znaleźć na necie żadnego testu porównawczego.

Jedni mówią, że gry nie korzystają z więcej jak 4GB RAM w 95 % przypadków
Drudzy, że jak się ma 12 GB RAM. To dysk ,,zmieści" dane gry w RAM-ie i szybki dysk SSD jest niepotrzebny.

Pozwolę sobie przytoczyć (proszę mi wybaczyć) wybiórcze opinie:

Artykuł - ,,Nasuwa się pytanie, czy nie łatwiej byłoby zapewnić płynność rozgrywki poprzez instalację dużej ilości pamięci operacyjnej, oraz czy testy Intela promującego własny produkt są wiarygodne. Ciekawe czy czytelnicy benchmark.pl, którzy mają dyski SSD mogą potwierdzić tezę wysuniętą przez Intela."

Opinia 1 - ,,właśnie - czy nie taniej będzie kupić 12GB ramu niż jeden dysk SSD?"

Opinia 2 - ,,Zawsze mozna kupic 16GB z czego 12 przeznaczyc na "ramdisk" wtedy wczytow nie bedzie WCALE, kazda gra bedzie ladowala sie w ulamek sekundy, cos pieknego, polecam ;)"

Opinia 3 - ,,Jak dysk może przyspieszyć płynność grafiki ? Jedynie czas ładowania.
Kolejny chwyt marketingowy Intela"

Opinia 4 - ,,Ale nie macie pojęcia o czym mówicie. Kupcie sobie w ogóle 24GB ram, i jedźcie dalej na dysku twardym hahaha. Ciekawe która gra to wykorzysta. Oczywistym jest, że SSD polepsza płynność rozgrywki, ponieważ dzięki niemu przycinki na doczytywanie są znacznie mniejsze. (.....)"

Opinia 5 - ,,Na dzisiejsze czasy spokojnie wystarczy 12GB Ramu, niech mi tu nie ściemniają że dysk SSD zmieni coś poza długością wczytywania się zapisu gry. Pamięć wirtualna (plik stronicowania) wykorzystywany jest tylko w ekstremalnych sytuacjach."

Opinia 6 - ,,12GB RAM AHAHAHAHA - w sumie prawie jak za darmo - jedyne 1200+ za ram. Po to, żeby nigdy nie użyć więcej niż 4GB (.....)"

Opinia 7 - ,,a inwestujcie sobie nawet w 24gb ramu i co z tego jak 32 bitowa gra (z 64 bitowych to sobie przypominam tylko crysisa) zaadresuje i tak max 2gb ramu, więc dysk ssd jest najlepszym rozwiązaniem dopóki nie zaczną pisać gier w 64 bitach"

Opinia 8 - ,,Widzę, że wypowiadają się tu ludzie którzy nie mieli styczności ani nie mają zielonego pojęcia o czym piszą. To co jest napisane w artykule jest absolutną prawdą, w grach gdzie jest ciągłe doczytywanie np w MMO dysk SSD jest bardzo dobrym rozwiązaniem ponieważ gdy wejdziemy np. postacią do miasta grając na zwykłym HDD odczuwalne jest przycinanie a na dysku SSD rozgrywka jest o wiele płynniejsza."

Poruszyłem ten temat ponieważ zamierzam kupić dysk SSD lub 8 GB RAM (żeby mieć 12 GB)

No właśnie np. 8 GB RAM Kingston 1333 Mhz CL 9 kosztuje 300 zł. co jest ceną niższą od ceny dysku Intel 40 GB SSD (ok. 350 zł.)

Szkoda, że ani na purepc ani na nvision ani na pclab ani na benchmark nie ma testu o tym.

Porównuje tylko te dwa przypadki:

4 GB RAM (najwięcej użytkowników tyle ma) + dysk SSD 40/64 GB + przykładowy dysk HDD z danymi (np. SAMSUNG 500 GB SATA II)

kontra

12 GB RAM + dysk HDD


Bardzo proszę o poradę, myślę, że to rozwieje także wątpliwości innych użytkowników, a może recenzenci tweaks.pl mogliby się wypowiedzieć, a może ktoś z was drodzy forumowicze ma 8 lub 12 GB RAM lub dysk SSD ?
W co lepiej zainwestować ?

Kiedy dropy FPS są mniejsze i nie ma tego irytującego doczytywania ? Przyznam, że ja mam ten problem w Assassin's Creed II oraz STALKER. Moim zdaniem to nie jest wina ani GPU bo mam gtx 460 OC 2 ani procka bo mam Core i5 760. Dodam, że wyraźnie widać, że komp doczytuje i właśnie:

CO POWODUJE DOCZYTYWANIE ? JAKI PODZESPÓŁ ZA TO ODPOWIADA ?! Dysk czy pamięć ? Wspomnę też (pomijając wysokie wymagania Metro 2003 dot. grafy i procka) o tym, że Metro w wymaganiach maksymalnych ma napisane 8 GB RAM (co najmniej) oraz dysk SSD.

A załóżmy, że ktoś ma Core i7 oraz gtx 470 ale ma 4 GB RAM i dysk HDD. Czy wyższą wydajność (mam na myśli jakąkolwiek wyższą, nawet jeśli chodzi dobrze i da się grać) uzyska dokupując RAM do powiedzmy 12 GB czy kupując dysk SSD i tam instalując metro ?


Dziękuję dla wytrwałych którzy przeczytali od początku do końca / Do wydania mam 400 zł.