Skocz do zawartości


Zdjęcie

Smużenie obrazu w grach


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
6 odpowiedzi w tym temacie

#1 philips1202

philips1202

    Początkujący

  • 30 postów

Napisano 20 09 2009 - 14:30

witam
mam pytanie czy to normalne,że monitor lcd z czasem reakcji 5ms smuży w dynamicznych grach tkj. fifa cz pes??
moze to kwestia ustawien grafiki lub sterownikow??
(karta grafiki gf 9800 gt, monitor samsung 21,6 cala)gram na rozdz. 1680x1150.
pozdr

  • 0

#2 brutus3

brutus3

    Profesjonalista

  • 2 406 postów

Napisano 20 09 2009 - 17:18

Smużenie przy dynamicznych grach, gdzie ruch jest względnie szybki, nie powoduje monitor i nie on jest tego przyczyną. Przyczyna może leżeć w CPU, GPU oraz prędkości pracy pamięci czyli ich wydolność w danym czasie.
Obraz z pewną prędkością jest odświeżany, i jeśli dane z procesora graficznego będą przekazywane z opóźnieniem to będziesz miał smużenie.
Czyli przyczyną na pewno CPU, zbyt wolne do możliwości karty graficznej.

  • 0

#3 Gość_DoctorMofis_*

Gość_DoctorMofis_*

Napisano 21 09 2009 - 19:26

Albo poszperaj w ustawieniach gry a znajdziesz, rozmazywanie, smużenie, rysy itp.
  • 0

#4 #plus

#plus

    Uzależniony od forum

  • 1 315 postów

Napisano 30 09 2009 - 20:59

Do teorii Brutusa na pewno bym się nie przychylił. Mogła paść jedna z lamp która podświetla ekran.
  • 0

#5 brutus3

brutus3

    Profesjonalista

  • 2 406 postów

Napisano 01 10 2009 - 02:46

Smużenie ekranu jest związane z animacją, dam przykład, jeśli po zainstalowaniu kamery musisz ją ustawić by ruch z kamery był płynny bez powstawania smug, w czasie wykonywania zdjęć obiektu ruchomego. A konkretnie chodzi o dopasowanie kamery do możliwości pracy procesora graficznego. Procesor taki musi w odpowiednim czasie zapalać i wygaszać odpowiednie punkty na ekranie zwane pikselami. Jeśli będzie brak odpowiedniej synchronizacji z zapalaniem i wygaszaniem odpowiednich punktów/pikseli na ekranie będzie powstawało zjawisko smużenia. Zróbcie sobie doświadczenie i w opcji ustawieniach kamery a to przykład z mojej kamery:
[attachment=2013:022140.jpg], [attachment=2012:022119.jpg], [attachment=2011:022028.jpg], [attachment=2010:021945.jpg], [attachment=2009:021907.jpg]
Pierwsze zdjęcie z lewej od góry, pierwsze w bezruchu i drugie zdjęcie w czasie ruchu obiektu ustawienia 800x600pikseli na 15Ks, trzecie 640x480/15 w czasie ruchu obiektu, czwarte 352x288/30 i piąte 320x240/30 oby dwa zdjęcia w czasie ruchu obiektu.
Przepraszam trochę odwrotnie patrzcie na rozdzielczość zdjęć.
Jak zauważyliście dwa ostatnie zdjęcia są wyraźne i nie mają smużeń, niestety ale moja kamera Creative "Live!® Cam Vista IM", i moim sprzęcie nie można ustawić w rozdzielczościach 800x600 i 640x480 na większą prędkość jak na 15 klatek na sekundę. Dlaczego bo chodzi o wydajność mikro procesora głównego CPU oraz procesora graficznego GPU. To tak z grubsza przedstawiam przyczynę powstawania smużeń na ekranie/monitorze, oczywiście główną rolę tu gra procesor graficzny bo to on steruje odpowiednio obrazem.
Więc nie ma tu znaczenie czy matryca jest odpowiednio podświetlana, bo w takim przypadku to najwyżej pewien obszar matrycy był mało widoczny.
  • 0

#6 fernandez

fernandez

    150% normy

  • 1 866 postów

Napisano 01 10 2009 - 09:29

zgadza sie, nie ma zadnego zwiazku pomiedzy podswietleniem matrycy a defektami w postaci smuzenia

mozna powiedziec, ze podswietlenie decyduje o jasnosci wyswietlanego obrazu dla tego im wieksza jasnosc tym zwykle gorsze wyswietlanie czarnego koloru, bo co to jest kolor czarny? kolory podawane przez karte graficzna sa w systemie RGB, aby uzyskac kolor czarny skaldowe maja po 0 (zero), czyli oznacza to ze piksel po prostu nie swieci

ale do rzeczy, wplyw na smuzenie, raczej nie bedzie mial procesor CPU czy GPU, ale predzej mikrochip (to takze jakis procesor) danego monitora, a wiec odpowiedzialna jest za to elektornika monitora, nie wspomne juz o ograniczeniach matrycy, której wystepuja przerozne typy

innym powodem moga byc ustawienia generowania grafiki, jednak nie jest to zwykle defekt, a po prostu preferencja uzytkownika, bardziej to blad logiczny, mozliwe ze niektore ustawienia sie zalaczaj samoczynnie bez wiedzy uztykownika


obie mozliwosci moga wystepowac wspolbieznie, wiec ciezko bedzie stwierdzic co tak na prawde jest przyczyna - jesli nic w ustawieniach nie bylo grzebane to wyglada na to, ze to problem monitora i to ze w jednych grach jest tak a w drugich tak to juz efekt techniki generowania grafiki, ktora w tym wypadku w polaczeniu z takim monitorem daje opisywany efekt

oczyuwiscie to nie jest 100% przyczyna, jest to moj poglad na ten stan rzeczy wynikajacy z obserwacji i doswiadczenia

edit:
ustawienia monitora (takie jak kontrast) rowniez wplywaja, w zaleznosci od matrycy, na podobne efekty
  • 0

#7 brutus3

brutus3

    Profesjonalista

  • 2 406 postów

Napisano 01 10 2009 - 11:22

Zgadza się i cały czas próbuję wytłumaczyć że smużenie to brak odpowiedniej synchronizacji między monitorem a kartą graficzną i wydajnością CPU.
Jeśli będziesz miał kiepskiej jakości monitor a wysokiej wydajności grafikę to właśnie może powstawać efekt smużenia jeśli się samemu nie ustawi odpowiednio rozdzielczość monitora a też sprawdzić należy ustawienie czasu odświeżania obrazu. Po drugie w momencie uruchomienia gry jest zawsze opcja ustawienia odpowiedniej rozdzielczości i nie zawsze rozdzielczość sugerowana w opcji gry jest optymalna do możliwości monitora. Patrz przykład z fotografiami, musiałem zmniejszyć rozdzielczość aby można było w miarę prawidłowo wyświetlać obraz ruchomy.

  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych