Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka Log In with Google      Logowanie »   
  • Rejestracja

Zdjęcie

Power Point - opis programu/funkcji


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1 odpowiedź w tym temacie

#1 rucek

rucek

    Początkujący

  • 55 postów

Napisano 21 02 2008 - 17:11

Wstęp

Power Point to rozbudowane narzędzie firmy Microsoft do tworzenia prezentacji multimedialnych. Wchodzi w skład pakietu Microsoft Office. Prezentacje mają bardzo szerokie zastosowanie. Np. są często używane, podczas:
- Konferencji
- Wykładów
- Szkoleń
- Przeprowadzania lekcji

Wierzę, że dzięki temu artykułowi, będziesz potrafił stworzyć efektowną prezentację, wzbogaconą o elementy multimedialne.


Z artykułu nauczysz się:
- Dodawać nowe slajdy
- Wstawiać grafikę, bądź inne elementy multimedialne
- Tworzyć hiperłącza
- Generować WordArty
- Ustawiać tło prezentacji
- Tworzyć efekty specjalne do prezentacji
- Wstawiać przyciski akcji, pomagające w nawigacji
- Korzystać z materiałów z Wikipedii i Wikimedia Commons, i umieszczać je w prezentacji


Zapoznanie się z programem PowerPoint
Zrzut ekranu przedstawia okno programu PowerPoint
Dołączona grafika

Do dalszej pracy z przyjmijmy podzielenie okna programu na 5 części:
- Pasek menu
- Pasek slajdów/konspektów
- Menu środkowy
- Panel zadaniowy
- Panel rysowania

Dołączona grafika

Pasek Menu składa się z: Plik, Edycja, Widok, Wstaw, Format, Narzędzia, Pokaz Slajdów, Okno, Pomoc.

Do stworzenia prezentacji posłużymy się następującymi rzeczami:
- Programem PowerPoint
- Obrazem z Wikimedia Commons - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...1_Carrera_S.jpg
- Tekstów z Wikipedii, objętych licencją, pozwalającą na powielanie

W razie wątpliwości dotyczących kopiowania obrazów/artykułów z Wikimedia Commons/Wikipedia, przytoczę zasady:
Wikipedia, na stronie http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Prawa_autorskie, informuje:

Jeśli użytkownik Polskiej Wikipedii chce wykorzystać materiały w niej zawarte, może to zrobić zgodnie z GNU FDL, czyli:
- dzieła, w których są wykorzystane muszą same być objęte licencją GNU FDL
- należy zaznaczyć informacje o pochodzeniu pobranego materiału z polskiej Wikipedii
- należy umożliwić dostęp do "wolnej" treści pobranego materiału, czyli tekstu źródłowego. Zwykle wystarczy zamieszczenie linku do oryginalnego artykułu na http://pl.wikipedia.org


A więc, kopiując dane z Wikipedii należy:

1) Wskazać link do źródła klikanym hiperłączem
2) Upewnić się, czy tekst na pewno jest udostępniany na licencji GNU

Ad. 2 Jak dowiedzieć się, czy tekst udostępniany jest na licencji GNU?
Odp. Na samym dole każdego artykułu znajduje się nota, iż Tekst udostępniany jest na licencji GNU

Dołączona grafika


Należy pamiętać o wpisie znajdującym się na podstronie Wikipedii - http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Zrz...dzialno%C5%9Bci

Informuje on między innymi, że
- Wikipedia nie może zagwarantować poprawności informacji - Wikipedię tworzą sami internauci, w związku z tym mogą oni podawać niepoprawne, lub oszczercze informacje


I ETAP TWORZENIA PREZENTACJI


Uruchamianie PowerPointa:
Wejdź w Start/Wszystkie programy/Microsoft Office/Microsoft Office Power Point


2) Wybierz Format/Układ slajdu/Układy Tekstu - Tylko tytuł i kliknij na pole tekstowe - tytułu, wpisz dowolny tekst, np. Prezentacja - Porsche, dla lepszej widoczności, zmień kolor tekstu na biały. Powstałe pole tekstowe postaraj się przenieść na środek (klikając lewym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu pola i przeciągając).

Dołączona grafika



Komentarz:

Pokazałem teraz pracę z Układami slajdu. W dalszej części kursu będziemy się jednak opierać na Polach tekstowych - należy uczyć się pracy
"nieszablonowej".


Układy slajdu

Teraz:
1)Wybierz Wstaw/Duplikuj slajd

Dołączona grafika


2) W pole tytułu wpisz dowolny tekst, np. Wprowadzenie
3) Kliknij na Wstaw/Pole tekstowe
4) Zaznacz obszar, który ma obejmować pole tekstowe - analogicznie pod polem tytułowym
5) Wklej tekst z Wikipedii:
Porsche to marka sportowych samochodów osobowych produkowanych przez niemiecką firmę Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Porsche jest najmniejszą niezależną niemiecką firmą, produkującą samochody seryjnie. Siedziba firmy znajduje się w Zuffenhausen. Spółka notowana na giełdzie frankfurckiej. Adres http://pl.wikipedia.org/wiki/Porsche
6) Kliknij prawym przyciskiem myszy w krawędź pola tekstowego i wybierz formatuj pole tekstowe/Wypełnienie - Kolor i wybierz kolor biały, zatwierdź OK, tekst ustaw na kolor czarny
6) Wstaw nowe pole tekstowe, z prawej strony poniżej poprzedniego pola, a następnie napisz Źródło: i Wstaw/Hiperłącze


Dołączona grafika

Wybierz Istniejący plik lub strona sieci Web, w pole Tekst do wyświetlenia wpisz http://pl.wikipedia.org/wiki/Porsche, w pole Adres wpisz http://pl.wikipedia.org/wiki/Porsche, zatwierdź zmiany OK.
Teraz rozszerz pole tekstowe.
Kliknij na nim prawym przyciskiem myszy/Formatuj pole tekstowe, wypełnienie kolor biały, zatwierdź zmiany.

Komentarz:
W oknie wstawianie hiperłącza możemy także wybrać:
- opcję miejsce w tym dokumencie - można dodać linki np. do slajdów
- opcję Utwórz nowy dokument - możemy dać link, którego kliknięcie spowoduje otworzenie nowego dokumentu
- Adres e-mail: możemy wstawić hiperłącze do adresu e-mail


Wstawianie numeru slajdu

Jak sama nazwa wskazuje, ta funkcja umożliwia wstawienie do prezentacji numeru slajdu

1) Wybierz Wstaw/Numer Slajdu
2) Jeżeli nie chcesz, aby pokazywano ci godzinę, odznacz data i godzina, zaznacz haczykiem numer slajdu i Zastosuj do wszystkich

Dołączona grafika


WordArty

W wielu prezentacjach są używane tzn. WordArty, czyli tekstowe obrazki. Ich zastosowanie może podnieść estetykę strony, jednak przesadne ich wykorzystanie może spowodować efekt odwrotny.


1) Kliknij Wstaw/Obraz/WordArt. Następnie wybieramy styl, przykładowo pierwszy z lewej, i kliknij OK


Dołączona grafika

Dołączona grafika

2) Wybierz rozmiar czcionki - przykładowo 36, wpisz tekst np. Prezentacja - Porsche i kliknij OK. Teraz w pasku stanu głównym kliknij prawym przyciskiem na tekst WordArt i Formatuj obiekt WordArt. Ustaw wypełnienie kolorem - biały i zatwierdź OK.

Dołączona grafika



Tło w prezentacji

1) Wybierz Format/Tło/Efekty wypełnienia (jeżeli chcesz użyć w tle dwa kolory - gradient). Mamy teraz do wyboru do wypełnienia: Gradientem, Teksturą, Obrazem, Deseniem


Dołączona grafika


2) Wejdź w zakładkę Obraz/Wybierz obraz i wskaż ścieżkę dostępu do pliku, następnie Wstaw

Dołączona grafika



Efekt:

Dołączona grafika




Przyciski akcji


Przyciski akcji są to obrazkowe hiperłącza, dzięki którym podczas wyświetlania pokazu slajdów możemy m.in. wrócić do początku prezentacji, do końca, do poprzedniej strony, do następnej.



Dołączona grafika


1. Wejdź w Pokaz Slajdów/Przyciski akcji i wybierz przycisk nr 1
2. Teraz przeciągnij myszkę, tworząc w głównym polu przycisk akcji w dowolnym punkcie

Dołączona grafika


Teraz pojawi Ci się okno Ustawienia akcji - upewnij się, czy jest zaznaczone Hiperłącze do:

3. Postąp identycznie z przyciskiem akcji nr 2
4. Teraz postaraj się przyciski akcji dopasować do reszty prezentacji - odpowiednie ułożenie i odpowiednią wielkość,przykład - zrzut ekranu

Dołączona grafika

5. Teraz kliknij kolejno prawym przyciskiem na przyciskach akcji i wybierz Formatuj Autokształt. Kolor wypełnienia wybierz biały. Zmiany zatwierdź przyciskiem OK
6. Sprawdź, czy wszystkie elementy współgrają ze sobą - czy mają względem siebie odpowiednie ułożenie. Ewentualnie przesuń pola tekstowe lub przyciski akcji

Duplikowanie drugiego slajdu


1) Teraz Zduplikuj kilka razy ten slajd, aby móc zachować ramy prezentacji. Wstaw/Duplikuj slajd
2) Przy każdym kolejnym zduplikowanym slajdzie, edytuj pola tekstowe, wprowadzając nowe wartości. Np. Wprowadzenie zamień na Historia i analogicznie w środkowym tekście wklejasz tekst o historii Porsche. Podobnie robisz przy następnych slajdach, nazywając je np. Powiązania z Volkswagenem, Porsche w sporcie, O firmie dziś, Zakończenie


Dołączona grafika



3) Stwórz nowy slajd Wstaw/Nowy Slajd, w polu tytułu wpisz np. Zakończenie, stwórz pole tekstowe Wstaw/Pole tekstowe i przeciągnij je na dowolnym obszarze slajdu

Uwaga! Przy użyciu jako tła - samochodu Porsche, podobnie, jak większość obrazów, objęty jest licencją GNU- FLD, a więc na ostatnim slajdzie, bądź w poprzednich, trzeba umieścić informację:
- Grafika użyta w tle prezentacji jest objęta licencją GNU-FDL, tekst licencji można zobaczyć pod adresem (Wstaw/Hiperłącze) http://www.fsf.org/licensing/licenses/fdl.html



II ETAP TWORZENIA PREZENTACJI


Prezentacja stworzona w I etapie jest dostępna pod adresem - http://rapidshare.com/files/93893520/Prezentacja.ppt.html


Animacja niestandardowa


1. Wejdź w Pokaz slajdów/Animacja niestandardowa
2. Zaznaczaj kolejno elementy prezentacji pola tekstowe. Przy każdym elemencie z paska Animacji niestandardowej (po prawej stronie) daj Dodaj efekt/Wejście/Powiększenie, Początek - ustaw po poprzedniej, Szybkość - ustaw na umiarkowaną. Możesz także dodać inne efekty, ale do celów instruktażowych, w zupełności wystarczy. Dodaj efekty do każdego slajdu i każdego elementu. Do ostatniego slajdu - proponuję Dodaj efekt/Wejście/Więcej efektów/Napisy czołowe lub końcowe.

Dołączona grafika

Dołączona grafika


Teraz ostatnia część - ustawianie przejścia slajdów

1. Wejdź Pokaz Slajdów/Przejście slajdów. Po prawej stronie pojawi się pasek Przejście slajdu
2. Wybierz np. Kołowo zgodnie z ruchem wskazówek zegara
3. Modyfikacja przejścia - Szybkość - ustaw Wolna
4. Dźwięk - np. aparat fotograficzny
5. Przełączanie slajdu - proponuję pozostawić funkcję: Przy kliknięciu myszą
Zaznacz także: Automatycznie po np. 10 sekund
6. Zaaprobuj, klikając Zastosuj do wszystkich slajdów

Dołączona grafika

7. Kliknij teraz Pokaz Slajdów i pomyśl, czy dla każdego slajdu ustawienia przejścia są optymalne. Jeżeli uznasz, że np. pierwszy slajd trwa za krótko, zmodyfikuj ustawienia przełączania slajdu - Automatycznie po - i tu ustawiasz większą wartość. Ale ustawienia staraj dopasować do każdego slajdu z osobna, nie klikaj teraz na Zastosuj do wszystkich slajdów


Dołączona grafika


Zapisywanie prezentacji



Dwa najpopularniejsze typy zapisu prezentacji:

- .ppt
- .pps

Dołączona grafika



Czym się różni .ppt od .pps?


Oba formaty są formatami Microsoft Word, ale .PPT jest przeznaczony do powtórnej edycji, ewentualnie do pokazu slajdów z menu kontekstowego. .PPS natomiast jest przeznaczony do bezpośredniego wyświetlania slajdów

Postaram się to zobrazować.

Mamy naszą prezentację. Wykonajmy niżej wymienione kroki:
1) Kliknij Plik/Zapisz jako - Nazwa pliku prezentacja, typ Prezentacja (*.ppt)
2) Zapisz także drugi raz: Plik/Zapisz jako nazwa pliku prezentacja a, tryb Pokaz programu PowerPoint (*.pps).
3) Zamknij program PowerPoint
4) Otwórz prezentację o rozszerzeniu .ppt
Pojawiła się prezentacja, którą możesz edytować w identyczny sposób, jak poprzednio

Dołączona grafika



5) Zamknij program i otwórz prezentację w formacie .pps

Dołączona grafika



Pojawił się teraz bezpośrednio pokaz slajdów, a nie okno edycyjne.


Komentarz:

Możliwa jest edycja prezentacji w formie .pps poprzez otworzenie z menu kontekstowego PowerPointa tej prezentacji.


Ustawiania hasła do otworzenia prezentacji, ochrony przed zmianami, usuwanie informacji osobistych z prezentacji.
1. Wejdź do Opcji prezentacji - Narzędzia/Opcje/Zakładka Zabezpieczenia
2. W pola Hasło ochrony przed otwarciem i hasło ochrony przed zmianami wpisz kolejno hasła, które mają zabezpieczać Twoją prezentację.
3. Teraz zaznacz opcję Usuń informacje osobiste z właściwości pliku
4. Zaaprobuj, klikając OK

Dołączona grafika

Ustawianie osadzania plików dźwiękowych w prezentacji - wav

Dodając dźwięki do prezentacji, które są większe, niż 100KB, nie są one osadzane w prezentacji, tzn. nie wchodzą w skład prezentacji, ale są jedynie skrótem do pliku dźwiękowego, odtwarza dźwięk np. z płyty, z dysku. Ustawienie tej funkcji pozwoli zagnieżdżać pliki dźwiękowe.
Dzięki ustawieniu tej opcji np. na więcej niż 50000 będzie można osadzać

Dołączona grafika

1. Wejdź w Opcje ? Narzędzia/Opcje i przejdź do zakładki Ogólnie
2. W Pole Połącz pliki dźwiękowe większe niż wpisz liczbę np. 50000KB
3. Zatwierdź zmiany OK.


FAQ


Wstawianie wykresu --> Wstaw/Wykres
Wstawianie tabeli --> Wstaw/Tabela
Wstawianie diagramu --> Wstaw/Diagram
Wstawianie filmów i dźwięków --> Wstaw/Filmy i dźwięki
Wstawianie hiperłącza --> Wstaw/Hiperłącze
Zapisywanie --> Plik/Zapisz jako
Ustawianie czasu przejścia slajdu --> Pokaz slajdów/Przejście slajdu
Wyświetlanie pokazu slajdów --> Pokaz slajdów/Pokaz Slajdów
Ustawianie animacji niestandardowej --> Pokaz slajdów/Animacja niestandardowa
Schematy animacji --> Pokaz slajdów/Schematy animacji




PowerPoint Viewer

Pisząc o PowerPoint, nie mogłem zapomnieć o programie PowerPoint Viewer
Wyżej wymieniony program służy do wyświetlania prezentacji stworzonych w programie PowerPoint.
Download: http://www.microsoft.com/downloads/thankyo...;displayLang=pl

Instalacja

Dołączona grafika


Klikamy Tak


Program rozpocznie instalację

Uruchamianie Power Point Viewer

1. Wejdź Start/Wszystkie programy/Microsoft Office Power PointViewer 2003

Dołączona grafika

Aby zacząć pracę z programem, należy Zaakceptować warunki umowy licencyjnej - kliknij Akceptuję. Teraz pojawi ci się okienko , w którym możemy wybrać ścieżkę dostępu do prezentacji i ją otworzyć bez konieczności posiadania PowerPoint

  • 0

#2 Ziele

Ziele

    Biblioteka Zielińskiego

  • 1811 postów

Napisano 21 02 2008 - 22:28

Artykuł dość rozbudowany jednak dla tak zwanych kowalskich :P
Ja uczyłem się tego na początku gimnazjum jeśli nie w podstawówce więc.. tutorial wyłącznie dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej lub młodzieży bez informatyki w szkołach.. ;)

Ale cóż... Doceniam starania i napisanie aż tak długiego tekstu wraz z bardzo pomocnymi screenami. ;)

  • 0





Czytaj też: Collapse

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych